Vikten av en mobilvänlig webbplats

Google har blivit den huvudsakliga portalen för kunder som söker efter produkter eller tjänster online. Numera räcker det med en sökning för att inom loppet av tiondelar få fram en lista med ett lämpligt utbud. För webbutiker ligger fokus på att ta upp så stort utrymme som möjligt av det där utbudet. Att hamna högt upp i Googles ranking är en viktig marknadsföringsåtgärd för att öka företagets synlighet och visa kunderna var de hittar produkterna.

Mobilen – nutidens och framtidens surfsätt

Idag sker många Google-sökningar i mobila enheter. Eftersom kunden klickar sig vidare till en webbutik på sin mobiltelefon eller surfplatta vill de undvika webbplatser som är optimerade för datorn. Google har nu tagit fram en algoritm som ser till att mobilvänliga webbutiker rankas högre än andra. Det gör att den som vill locka kunder som surfar på en mobil enhet – vilket det finns många av – gör rätt i att utveckla en sajt med mobilvänligt fokus.

Rakning rankas högt

Sliqhaq är en webbutik som kan statuera exempel för detta, då de har sett till denna möjlighet. De har rakning och skäggvård som specialitet och en Google-sökning från en mobiltelefon på dessa sökord ger Sliqhaq en hög ranking. En anledning till det är att deras webbdesign är anpassad att fungera även på mobila enheter, vilket gör att mobilanvändaren slipper tunga hemsidor som laddar långsamt. Istället är knapparna tydligt markerade och det går enkelt att navigera från en touchskärm. Det är något som premieras av Google i rankingen.

Köp pizza från mobilen

Ett annat exempel på en fungerande mobil webbplats är OnlinePizza. Eftersom en stor andel av deras kunder använder mobiltelefon för att beställa sin mat har de tagit fram en mobiloptimerad webbplats som förbättrar användarvänligheten. Det skapar en vinnande spiral: ju fler kunder som hittar till sajten via mobiltelefonen, desto högre upp hamnar webbutiken i Google-rankningen. Det genererar i sin tur ännu fler kunder som förstärker den positiva trenden.

Bookmark the permalink.